Zeedagen

17 oktober 2012 - Jaureguiberry, Uruguay

Zeedagen 21.09.2012

We zijn nu de eerste dag op zee en hebben bijna de lijn Lands End – Brest bereikt zodat we dan op de Atlantische Oceaan komen, weer een mijlpaal in ons zwerversbestaan.

Vandaag op de vijfde zeedag was er een cocktail met de hele bemanning op de brug. De Kapitein doet dit om de passagiers kennis te laten maken met de de brug en de bemanning. Er was een enorm koud buffet aangericht en iedereen heeft er van gesmuld, vooral de bemanning zoals te verwachten was. De bemanning bestaat uit Indiers en Italianen, de Indiers voor het werk in de machinekamer, ook de machinsten zijn Indisch en de Italianen doen het werk aan dek en op de brug.  En na de cocktail, met buffet, werd er gewoon verwacht dat we nog aan tafel gingen voor het diner!

We zijn inmiddels op de tiende breedtegraad aangekomen en morgen avond zullen we de evenaar passeren, ik ben benieuwd wat ons te wachten staat. Yvonnemarijke is er het meeste bang voor, omdat ze in het internet gelezen heeft dat er bij een passagier de haren zijn afgeschoren. En ze heeft gezworen zich daar met hand en tand tegen te zullen verdedigen.

Vandaag de zevende zeedag hebben we zegge en schrijve in de verte een schip gezien, langzaam beginnen we te beseffen hoe groot de oceaan is. En we hebben nog ongeveer vijf dagen te varen naar Rio de Janeiro.De negende zeedag, 29.09.2012 is voor ons een belangrijke dag, we passeren de evenaar. Er wordt door Neptunus en de “Fatale Vrouw” een bezoek gebracht aan het schip en alle nieuwelingen worden gedoopt. We hebben vanmorgen om zeven uur tien de evenaar overschreden en om elf uur was de party op de brug. Alle verstandige schepelingen kwamen in korte broek. De doop was een groot sukses en een belangrijke stap in het bestaan van een echte zeeman. Iedereen kreeg van Neptunus een certificaat op naam, hierbij bleek dat het uitspreken van “Yvonnemarijke van der Giessen-Schipper” voor een buitenlander kompleet onmogelijk is, maar ze kreeg wel “Nepunus” de  god van de zeven zeeen op de knieen.

Tegen de avond wilden we nog iets uit de camper halen, daarbij kregen we de schrik van ons leven. De hele camper was overhoop gehaald en doorzocht. Dit zette een domper op de tot nu toe prachtige zeereis. We dachten eerst dat de daders door de deur waren gekomen, de volgende morgen bleek bij nadere inspectie dat het schuifraam van de keuken geforceerd was, maar weer keurig was gesloten. Grote consternatie ook bij de kapitein en de eerste stuurman, maar er lijkt niets te zijn gestolen. Dus loopt het nog met een sisser af. De boel is weer opgeruimd en schoongemaakt, op naar het volgende avontuur.

1. Lisette:
    17 oktober 2012
    Hebben jullie al een anti kraak oplossing voor het keukenraam?
  2. Will:
    18 oktober 2012
    dan weet je in ieder geval, dat ja aan dat raam misschien toch nog even iets moet doen...
  3. Yvonne Vredeling-Sijmons:
    18 oktober 2012
    Dit verwacht je toch echt niet, ik kan me de schrik voorstellen. Was het wel goed te repareren of moet er op het vasteland nog naar gekeken worden? Groetjes Yvonne