Rio de janeiro tot Montevideo

17 oktober 2012 - Jaureguiberry, Uruguay

Rio de Janeiro  03.10.2012

Het volgende avontuur wordt wel de aankomst in Rio de Janeiro die voor vandaag, op de twaalfde zeedag, is gepland. Het is alleen nog niet duidelijk of we ook van boord mogen. Dat ligt eraan wanneer we binnen mogen varen en hoelang we nodig hebben voor het laden en lossen. Maar zo langzaam heeft iedereen het gevoel dat het tijd wordt dat we land gaan zien. Vanaf hier moeten we ook uitkijken naar walvissen die op deze breedte graad vaak voor komen. Maar het zien van een walvis en het dan bij de hand hebben van een fototoestel, dat zijn twee paar schoenen.

De dertiende dag lagen we s´morgens om half vijf keurig op de rede van Rio de Janeiro, maar naar binnen varen mochten we nog lang niet. In Rio kunnen er slechts drie schepen van ons kaliber tegelijk behandeld worden. W e hebben dus de hele dag genoten van het uitzicht op de “slapende Indiaan” en de “Zuckerhut”. Het werd s´avonds zeven uur voor we binnen konden varen, maar dat was een heel  spektakel. Overal lichten van auto´s, schepen, huizen,flats en ook nog een vliegveld waar iedere twee minuten een vliegtuig landde. En dat alles om de baai met daarin een hele vloot van schepen met een vaargeul waar wij net door pastten. Maar om elf uur lagen we aan de kade. De volgende dag zijn we niet naar Rio gegaan, het is ver en laden en lossen vind ik veel interessanter. Ook wilden we onbewust de auto niet uit het oog verliezen. In de voor avond zijn we weer afgevaren, jammer genoeg weer in het donker, naar Santos. Dit is de grootste haven van Brazilie, maar ook hier hebben we een hele dag liggen wachten en met ons nog beslist 70 andere schepen. Ook hier konden we eerst s´avonds binnen lopen, maar hier werd er in tegenstelling tot Rio meteen begonnen met laden en lossen, zodat we de volgende morgen om elf uur weer buitengaats waren. Op weg naar Zarate, de laatste haven voor we kunnen ontschepen. Op weg naar buiten zie aan de stuurboordkant een moderne stad met flats tot aan de hemel. Maar aan de andere kant zagen we de eerste favela´s de sloppenwijken die bij alle grote steden in zuid amerika horen. Hier wonen de mensen in hutten op palen boven de rivier, bij het zien hiervan en even verder de megajachten van de hele rijke Brazilianen begint iedereen zich af te vragen of alles in de wereld wel goed verdeeld is. Maar zulke tegenstellingen zullen we op onze reis nog veel vaker mee maken.

Na Santos ging het richting Zarate. Volgens ons leken, allemaal uitgerust  met de modernste GPS apperatuur, is dat maar een dag varen. Maar niet zo in Zuid Amerika, nauwelijks waren we om de bocht bij de Rio de la Plate of de snelheid werd terug genomen en na een paar mijl lagen we in de modder. Hier gingen we weer voor anker om op de volgende loods te wachten. Dat heeft twee dagen geduurd. Maar donderdagnacht om half twee voeren we weer. En zo kwamen we tegen de avond in Zarate aan. Dit is een enorme overslagplaats van nieuwe auto`s. Hier blijven we drie dagen liggen en gaan dan waarschijnlijk zondag naar Montevideo waar we dan maandag aankomen. Of we dan al aan land mogen met de camper ligt aan de douane die hier oppermachtig is.

De vrijdag hebben we gebruikt om contact op te nemen met Rien, dit was niet eenvoudig, maar het is gelukt. Hij heeft ons bij de douane afgehaald en mee genomen naar zijn huis in Buenos Aires, waar we zijn camper in aanbouw hebben bekeken en de plannen voor de komende maanden hebben doorgesproken. Het was na twee jaar goed om weer eens bij te praten. Ook heeft hij ons een goede indruk gegeven van de manier waarop de Zuid Amerikanen aan het verkeer deelnemen. Het zal even wennen zijn!

Zaterdagmiddag zijn we aan land gegaan om eindelijk weereens een flinke wandeling te kunnen maken. We zijn door Zarate gelopen richting centrum, wat we echter niet hebben bereikt. Na anderhalf uur flink door stappen was er nog niets te bekennen wat op een centrum leek dus zijn we weer omgekeerd om aan boord op onze lauweren te gaan rusten. De andere passagiers kwamen ook met weinig positive berichten uit de stad terug. We hebben dus kennelijk niet veel gemist.

Zondagmiddag was het verladen klaar en werden de trossen losgegooid, gelukkig nog met licht de Parana afgevaren. Het is goed te merken dat het weekeinde is, overal mensen met grotere en kleinere boten, kano´s en de onvermijdelijke jetskis die hier volgas mogen varen. Het duurde nog tot twaalf uur de volgende dag voor we in Montevideo afgemeerd lagen. Maar toen ging alles ook zeer snel, binnen het uur waren we van de boot af en stonden we bij de douane. Hier verliep ook alles heel soepel, er was iemand van Grimaldi die alle papieren heeft verzorgd en ook hier stonden we na drie kwartier op straat en konden gaan en staan waar we wilden. We hebben nog even met Peter en Els van      “peterenels.reislogger.nl”  staan praten en nog wat nuttige tips gekregen die we nog goed kunnen gebruiken. Daarna zijn we naar het Ancap benzinestation gegaan op Punta Correteas, hier mag je blijven staan maar ons beviel het niet erg. We zijn daarom door gereden naar Heinz en Silva in Pripolis waar we nu staan en de eerste rustige nacht na vier weken hebben gehad. Geen motorengeluid of gebeuk van golven. Het is onvoorstelbaar hoeveel lawaai er aan boord van een vrachtschip is, maar we zouden het zo nog eens over doen. Hier blijven we een paar dagen om te acclimatiseren en dan gaan we verder richting Brazilie.

1. Lisette:
    17 oktober 2012
    Wat een verhalen! Ik heb er van genoten, en ook van alle foto's.
    Heel fijn jullie weer even gesproken te hebben.
  2. Inge:
    17 oktober 2012
    Wauw! Nog maar net op pad en al zo veel gebeurd ....Leuk om jullie verhalen te lezen en fijn te weten dat jullie goed aangekomen zijn, heel veel plezier gewenst!
    Liefs, Inge
    ps. mijn OP is goed verlopen, ben sinds madag weer thuis en redelijk pijnvrij.
  3. Elli:
    17 oktober 2012
    Zo te lezen is het een hele ervaring geweest! Fijn, dat jullie nu weer vaste grond onder de voeten hebben. Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen! Veel liefs, Elli
  4. Loes:
    18 oktober 2012
    Wie verre reizen doet kan veel verhalen.
    wat heerlijk om te lezen dat het goed met jullie gaat
  5. Korsius:
    18 oktober 2012
    SPANNEND
  6. Tamara:
    Super deze reis, ik vond de Titanic foto en het ligbad avontuur van Yvonne ook een vondst. Ben benieuwd wat jullie nog meer gaan meemaken. Maar dan wel positieve dingen. Geen inbraken meer graag!!
  7. Hermine:
    22 oktober 2012
    Eindelijk alles gelezen en helemaal te gek. Gelukkig gaat het heel goed met jullie. Yvonne in het ligbad is lachen.
    Goede reis!
    x Hermine.
  8. Jürgen Unkenholt:
    26 oktober 2012
    Hallo ihr beiden,
    das hört sich ja alles sehr spannend an (auch wenn für mich anstrengend ist die Berichte in Niederländisch zu lesen). Hier kommt jetzt das Wetter welches das Fernweh auslöst - aber was solls.
    Wünsche euch weiterhin super viel Spaß und alles Gute.
  9. Horst u.Ingrid Seidel:
    30 oktober 2012
    Hallo ihr zwei,habt ja schon viel erlebt auf Eurer reise.War interresant zu lesen. Paßt gut auf euch auf und genießt die Zeit. Wir sind in playa de Tavernes.Kennt ihr das? Liegt ca. 50 km hinter Valencia. Haben schönes Wetter bislang aber heute leider Regen, Liebe Grüße Horst und Ingrid
  10. Sidney e Fabiana:
    1 november 2012
    Hallo Cornelius en Yvonne. Goedendag.
    We noemen Sidney en Fabiana. Wij spreken geen Nederlands, dus we zijn met behulp van de Google vertaler. We namen contact op, want we leven in Gravatal wellnesscentrum in de buurt het plein waar de camper. We lopen met onze hond en merkte het adres http://viceversa.reislogger.nl/.
    We waren nieuwsgierig en ik genieten van het avontuur van je. We leven in deze kleine aarde-gekleurde gebouw achter de kerk. Spreek je Spaans?